Dnia 26 września 2022 r. Prezes UOKiK wydał rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych.
Jak wskazuje Prezes UOKiK, dokument ten zawiera nie tylko ważne definicje czy regulacje prawne i konsekwencje, jakie można ponieść w związku z kryptoreklamą, ale także konkretne przykłady oznaczeń materiałów reklamowych w różnych mediach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, TikTok, YouTube i inne, wraz z podaniem praktycznego schematu działań do każdego z nich.
Rekomendacje różnicują współprace komercyjne m.in. z uwagi na sposoby zawarcia umowy, formy wynagrodzenia, wpływ reklamodawcy na materiał oraz czas trwania współpracy. Niezależnie od tego jak influencer się rozlicza (pieniężnie, w zamian za rabat czy produkt) oraz czy umowę zawarł na papierze, przez telefon czy na komunikatorze – wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które otrzymał korzyść materialną, powinien jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY i wskazywać promowaną markę.
Katalog sformułowań zaproponowanych przez UOKiK jest szeroki i z punktu widzenia użytkownika nie ma znaczenia czy słowo „Reklama” poprzedzone będzie hashtagiem czy np. nawiasem kwadratowym. Rekomendowane określenia to m.in.:
– #reklama lub [REKLAMA],
– #materiałreklamowy lub [MATERIAŁ REKLAMOWY],
– #współpracareklamowa lub [WSPÓŁPRACA REKLAMOWA],
– Płatna współpraca z marką XYZ,
– Reklama marki XYZ.
Dokument zawiera również wytyczne dotyczące prezentów PR, reklamy kategorii specjalnych, czy zakazanych (a wśród nich leków i suplementów diety), a także autopromocji produktów własnych.
Link: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18898
Autor: Kinga Krent– Kancelaria KONDRAT i Partnerzy, biuro@kondrat.pl