W świetle dotychczasowego orzecznictwa sądów administracyjnych nie sposób było wykluczyć, że w pewnych okolicznościach umieszczenie na stronie internetowej dedykowanej danemu produktowi logotypu apteki (w określonej formie) może spełniać przesłanki dające podstawy do uznania takiego działania za sprzeczne z art. 94a Prawa farmaceutycznego. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2017 r. (sygn. akt II GSK 3688/15), Sąd uznał, że „ukazywanie się informacji o nazwie apteki, jej adresie i godzinach otwarcia obok materiałów reklamowych wskazujących na atrakcyjne ceny produktów leczniczych stanowiło wyraźną zachętę do nabywania tych produktów w aptece (…), a w konsekwencji do zwiększenia konsumpcji leków”.
W dniu 24 lutego 2020 r. Główny Inspektor Farmaceutyczny wydał interpretację indywidualną, w której uznał, że planowana przez przedsiębiorcę działalność polegająca na zamieszczeniu na reklamowej stronie internetowej produktu leczniczego informacji o możliwości zakupu określonego leku w konkretnej aptece internetowej wraz z zamieszczeniem łącza internetowego do tego, aby pacjent przeniósł się bezpośrednio na stronę internetową apteki, będzie naruszała zakaz reklamy apteki i jej działalności, co w konsekwencji skutkować będzie nałożeniem kary pieniężnej.
Przedsiębiorca wskazał w swoim wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów Prawa farmaceutycznego, że planowana działalność pozbawiona jest elementów zachęty, nie zmierza do zwiększenia przychodów danej apteki i ma wyłącznie charakter informacyjny oraz będzie stanowić ułatwienie dla użytkowników strony. Jednocześnie do wniosku dołączono również wizualizację strony internetowej, na której dany przekaz miał zostać umieszczony wraz ze znakami aptek, w których można nabyć lek.
Niestety z taką argumentacją nie zgodził się Gif i podkreślił w swojej interpretacji, że o tym, czy mamy do czynienia z działalnością reklamową świadczy cel podejmowanych działań, tj. zwiększenie obrotów (w przypadku reklamy apteki) czy też zwiększenie liczby przepisywanych recept, konsumpcji produktów leczniczych (w przypadku reklamy produktów leczniczych).
Zdaniem organu wzór strony internetowej narusza ustawowy zakaz z art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego, gdyż oddziałując przez bodźce wizualne na odbiorcę, czyli pacjenta apteki, może zachęcić do korzystania z usług aptek, których logo umożliwia użytkownikowi bezpośrednie przejście na ich strony reklamowe. W konsekwencji przedmiotowy materiał reklamowy spowoduje zachęcanie pacjentów do dokonania zakupu, czyli zwiększenia sprzedaży w omawianych aptekach, a to jest niezgodne z prawem.
Decyzja z dnia 24 lutego 2020 r., nr PL.024.2.2020.MO.1 dostępna jest adresem: https://www.gov.pl/web/gif/decyzja-z-dnia-24-lutego-2020-roku-nr-pl02422020mo1
Autor: Dominika Chrabańska
Źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/
❰ Powrót do Aktualności